آشنایی کامل با پمپ پره ای یا کارتریجی هیدرولیک

آشنایی کامل با پمپ پره ای یا کارتریجی هیدرولیک

در این مقاله درباره ی پمپ پره ای یا کارتریجی هیدرولیک ، انواع، مشخصات، برندهای موجود در بازار و مزایا و کاربردهای آن بررسی شده است. پمپ کارتریجی، پره ای یا تیغه ای یا وین پمپ، از جمله پمپ های هیدرولیکی هستند که در صنعت کاربرد زیادی دارند و به علت تنوع در دبی و فشار کاری خیلی استفاده می شوند. پمپ کارتریجی هیدرولیک قابلیت استفاده با قیمت خیلی مناسبت تر نسبت به پمپ های پیستونی به صورت دبی متغیر یا واریابل دارد و همین ویژگی باعث شده که طرفدارهای زیادی داشته باشد. ضمن اینکه خیلی از ماشین های راهسازی و یونیت های هیدرولیک به صورت دیفالت و از کارخانه از این پمپ ها استفاده کرده است که محدوده استفاده از آن ها به طور عمده افزایش پیدا کرده است.

 

صفر تا صد پمپ کارتریجی هیدرولیک

 

صفر تا صد پمپ کارتریجی هیدرولیک

دبی پمپ های پره ای را بر حسب گالن بیان می کنند. یعنی زمانی که حرف از این پمپ می شوند اشاره به اندازه پمپ 10 گالن که به دلیل استاندارد این پمپ ها است، اشاره می شود. پمپ پره ای معمولاً تا 300 لیتر بر دقیقه هم می توانند دبی سیستم هیدرولیک را تأمین کنند و در گروه های 20 ، 25، 35، 45 v ساخته می شوند. معمولاً این گروه بندی را کارتریج تمامی پمپ های پره ای نوشته شده و می شود از روی این تقسیم بنده پمپ پره ای جایگزین را انتخاب کرد. پمپ پره ای معمولاً به دو صورت دبی ثابت و دبی متغیر در بازار وجود دارند. فشار کاری پمپ پره ای دبی ثابت حدود 175 الی 240 بار بستگی به نوع پمپ دارد و پمپ پره ای دبی متغیر هم حدود 70 الی100 بار تحمل فشار دارند که بستگی به برند و نوع پمپ دارد.

برای پمپ کارتریجی هیدرولیک برندهای زیادی وجود دارد از جمله پمپ های کارتریجی یا پره ای ویکرز و دنیسون که به علت قیمت بالایی که دارن معمولاً توسط مشتریان با نمونه های چینی و ایرانی جایگزین می شوند. جایگزین پمپ های ویکرزی معمولاً صنایع هیدرولیک، یوکن، پمپ های چینی ویکرزی هستند و جایگزین پمپ های دنیسون معمولاً ولجان استفاده می شود. به علت محدود بودن واردات ولجان در این ایران قیمت پمپ هیدرولیک کارتریجی ولجان هند از پمپ های دنیسون اصلی هم کمی بالاتر است ولی مشتریان بیشتر تمایل به انتخاب پمپ های دنیسون اصلی دارند. پمپ پره ای به صورت دوبل یا دوتایی نیز به صورت دیفالت ساخته شده از کارخانه وجود دارند که برای سیستم های دو مرحله ای یا یونیت هایی که برای حرکت چند جک طراحی شده از آن ها استفاده می شود. پمپ های پره ای دبی ثابت بر حسب فشار کاری و فشاری که می توانند تحمل کنند به دو نوع ویکرزی و دنیسونی تقسیم می شود. پمپ پره ای یا کارتریجی ویکرزی دارای فشار دائم کار 175 بار هستند و به راحتی می توانند این فشار را تحمل کنند اما پمپ پره ای دبی ثابت دنیسونی فشار دائم کار 240 بار دارند و در سیستم هایی با فشار بالا و ایجاد نیرو و گشتاور بالا استفاده می شوند. کارتریج این پمپ ها به صورت تک هم وجود دارد و قابل استفاده هستند.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ پره ای هیدرولیک

پمپ پره ای هیدرولیک از پوسته، کارتریج یا تیغه، شفت و قطعات جانبی تشکیل شده . پوسته پمپ پره ای از جنس چدن است تا علاوه بر داشتن مقاومت بالا در هنگام عملکرد دچار آسیب دیدگی نشود. کارتریج شامل تیغه، ساچمه، روتور، پلیت های پشت و جلوی کارتریج و همینطور رینگ نگه دارنده می شود. شفت رابط بین الکتروموتور و پمپ است که قسمت ابتدایی آن به روتور و کارتریج درگیر است. علاوه بر قطعات اصلی پمپ پره ای قطعات جانبی و مصرفی مانند بلبرینگ، کاسه نمد، سیل ها و آب بندها نیز است که در طراحی اون معمولاً مد نظر قرار می گیره. برخی از پمپ های پره ای که معمولاً در فشارهای بالا استفاده میشن دارای سیل های وایتون هستند تا از خورندگی و سایندگی بیش از حد پمپ جلوگیری کنه.


نحوه عملکرد پمپ پره ای هیدرولیک

عملکرد پمپ کارتریجی خیلی ساده است. روتور پمپ پره ای شیار شعاعی داره که با وصل شدن به محور محرک (شفت پمپ که به الکتروموتور کوپل شده) در داخل رینگ بادامکی چرخش می کنه، سپس با ایجاد نیروی گریز از مرکز از مرکز تیغه های که در شیار روتور هستن به بیرون رانده شده و در تماس با سطح رینگ نگه داشته میشن. این نیروی گریز از مرکز باعث حرکت و انتقال سیال میشه . عملکرد پمپ پره ای به این صورت است که در نیم دور اول فضای بین روتور و رینگ بادامکی زیاد میشه و این انبساط حجمی باعث کاهش فشار و ایجاد مکش در پمپ میشه که همین این امر سبب می شه سیال به مجاری ورودی جریان پیدا کنه. در نیم دور دوم تیغه ها وارد شیار میشن و این کاهش حجم باعث می شه که سیال به سمت خروجی حرکت کنه. اگر خروج از مرکز بین محور روتور و رینگ بادامک صفر بشه هیچ جریانی تو خروجی پمپ به وجود نمی آید.

 

نحوه انتخاب پمپ پره ای

برای انتخاب پمپ وین پمپ مورد نظر خود توجه به سه پارامتر حداکثر فشار کاری، حداکثر دبی خروجی و نوع سیال خیلی مهمه. با توجه به این سه پارامتر و همچنین نحوه نصب در دستگاه مورد نظر میشه پمپ پره ای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

آیا امکان دارد به جای پمپ پره ای از پمپ دنده ای استفاده کرد؟

معمولاً در سیستم هایی که از پمپ پره ای هیدرولیک استفاده شده هدف فقط تأمین دبی و تحمل فشار کاری نیست. بلکه نوع پمپ و نحوه اتصال اون برای استفاده و موارد دیگه از جمله گردش روغن در سیستم خیلی تأثیر گذار هستند . بنابراین پیشنهاد میشه از روش مهندسی معکوس استفاده بشه یعنی هر پمپی که روی دستگاهتون بوده همون رو دوباره استفاده کنین. تا مشکلی پیش نیاد.

 

ویژگی پمپ پره ای هیدرولیک

پمپ پره ای هیدرولیک دارای مزایای زیادی هستند که از جمله این مزایا می توان به قیمت مناسب، طراحی جمع و جور، بازدهی بالا، قابلیت تعویض کارتریج در زمان مورد نیاز، عمر بالا، صدای کم اشاره کرد.  با توجه به اینکه در بسیاری از کارگاه ها و سوله های صنعتی همواره کمبود فضا وجود دارد، طراحی کامپکت این پمپ باعث شده که محبوبیت ویژه ای داشته باشد. در بعضی موارد بهتر است که از این پمپ ها استفاده نشود برای مثال زمانی که فشار کاری سیال خیلی بالا باشد، معمولاً بالای 300 بار، اگر سیال خاصیت سایندگی دارد و اگر ویسکوزیته سیال خیلی بالا باشد که معمولاً بهتر است از این پمپ ها استفاده نشود. سفارش و اطلاع از قیمت پمپ پره ای مد نظرتون میتونید با کارشناسای ما در دلکو صنعت بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید