معرفی آکومولاتور هیدرولیک و انواع آن

معرفی آکومولاتور هیدرولیک و انواع آن

در این مقاله در مورد انواع، مشخصات فنی، ویژگی ها، مزایا و کاربرد آکومولاتور هیدرولیک اشاره شده است. آکومولاتور هیدرولیک یکی از مهمترین تجهیزات هیدرولیک است. آکومولاتور هیدرولیک تحمل فشار بالای 330 بار را داشته و در حجم های مختلف ساخته و در بازار وجود دارد. معمولاً به صورت دیافراگمی و تیوپی یا بلادری وجود دارند. نوع دیافراگمی آن در حجم پایین معمولاً 0.5 لیتری ساخته می شود ولی در سایزهای بزرگتر معمولاً به صورت بلادری یا تیوپی یا بالونی وجود داره. در بسیار از سیستم های هیدرولیک برای جبران فشار و همچنین بهبود عملکرد عملگر بایستی از آکومولاتور استفاده شود. تیوپ یا غشاء دیافراگم از جنس NBR می باشد که معمولاً برای سیالات غلیظ مانند روغن مناسب هست.

 

صفر تا صد آکومولاتور هیدرولیک

آکومولاتور هیدرولیک شامل درپوش محافظ شیر، آب بند، شیر گاز، مهره قفل کن، پوسته فولادی، کیسه، رینگ پشتیبان، رینگ آب بندی، پیچ تخلیه، واشر، مهره قفل کن، شیر روغن می شود که مهمترین بخش یک آکومولاتور بلادری تیوپ آن می باشد. معمولاً بیشتر قیمت این تجهیز هیدرولیک مربوط به تیوپ آن است. بنابراین در هنگام خرید باید از به روز بودن، اصلی و اورجینال بودن تیوپ اطمینان حاصل کنید.

 

کاربرد آکومولاتور هیدرولیک در صنعت

از آکومولاتورهای هیدرولیک درموارد مختلفی استفاده می شود که از جمله اونا میشه به ضربه گیری سیال در سیستم، جبران کاهش دبی روغن در سیستم های بسته، جبران نشست در یونیت های هیدرولیک، در دسترس بودن منبع توان اضطراری در مواردی که افت توان در سیستم وجود داره، تأمین فشار پایدار در سیستم های هیدرولیک دائم کار، جدا سازی روغن از سیالات دیگر به عنوان مانع و سدی برای انتقال ناخواسته.  بنابراین آکومولاتور هیدرولیک برای جبران نشتی در مدار، ذخیره انژی، تعادل در نیرو، جبران دبی روغن، جذب ضربات و پالس سیال، میراکننده ارتعاشات، سیستم تعلیق خودرو و دمپر هیدرولیک قابل استفاده هستش.

 

عملکرد آکومولاتور هیدرولیک به چه صورت است؟

سیالاتی مثل روغن غیر قابل تراکم هستن بنابراین این سیالات نمی تونن اون انرژی که نیاز هست در مواقع اضطراری ذخیره و آزاد کنن. بنابراین در سیستم های هیدرولیک از ویژگی تراکم پذیری گازها در آن استفاده میشه. آکومولاتور کیسه ای هم بر اساس همین اصل کار می کنه به طوری که گاز نیتروژن یا ازت در داخل این تجهیز وجود دارد.  آکومولاتور هیدرولیک از جمله آکومولاتور EPE ایتالیا از دو بخش تشکیل شده که در یک قسمت روغن و در قسمت دیگه گاز نیتروژن یا ازت قرار داده شده است که سیال تراکم پذیری است. در اطراف کیسه روغن قرار می گیرد که به یونیت هیدرولیک متصل هستش. با افزایش فشار روغن، گاز متراکم میشه و باعث جمع شدن کیسه به داخل می شود. در زمان افت فشار، گازی که قبلاً متراکم شده بود ، منبسط میشه و باعث رانده شدن روغن ذخیره شده به درون مدار هیدرولیک می شود.

نحوه نصب آکومولاتور هیدرولیک

  • آکومولاتور هیدرولیک می تونه به صورت افقی، عمودی یا مورب نصب بشه. در مواقعی که باید به صورت عمودی یا مورب نصب بشه شیر روغن باید در سمت پایین قرار بگیره.
  • برای ذخیره سازی انرژی به صورت عمودی ، برای میراکنندگی ارتعاشات و نوسانات به صورت عمومی و افقی 
  • برای ثابت نگه داشتن فشار به صورت عمومی و افقی 
  • برای جبران دبی روغن فقط به صورت عمودی ، آکومولاتور هیدرولیک در مدار و سیستم های هیدرولیکی استفاده می شود.

 

شارژ آکومولاتور هیدرولیک

شارژ آکومولاتور هیدرولیک فقط با گاز نیتروژن انجام میشه. چرا که این گاز خنثی هستش و در صورت نشت روغن امنیت سیستم برقرار می مونه. علاوه بر این موارد حدود 78 درصد هوای محیط را گاز نیتروژن تشکیل داده که به علت ارزانی میشه این گاز رو از مناسب ترین گزینه های شارژ دانست.

 

تجهیزات شارژ اکومولاتور هیدرولیک

با داشتن شیر کنترلی و گیج فشار و دبی سنج، آکومولاتور با گاز ازت یا نیتروژن یا ازت شارژ می شود. برای شارژ، گاز نیتروژن به شیر گازی آکومولاتور که در سمت بالای اون وجود داره وصل می شود. سپس گاز از مخزن نیتروژن به وسیله شلنگ به داخل آن هدایت شده و عمل شارژ انجام میشه. فشار اولیه تنظیمی در این تجهیز هیدرولیک قبل و بعد از تعمیر باید حداقل یک بار در هفته اندازه گیری بشه. اگر هیچ اتلافی داخلش مشاهده نشد چک کردن آن چهار ماه بعد الزامی است و اگر باز هم هیچ اتلاف گازی مشاهده نشد چک کردن تا یک سال بعد هم کفایت می کند.

 

آیا می توان آکومولاتور هیدرولیک را برای سیالاتی مثل آب استفاده کرد؟

جواب این سوال خیر هست. به این دلیل که بدنه آکومولاتور به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود و همچنین غشاء یا تیوپ که از جنس NBR هست نمی تونه برای سیالی مثل آب مناسب باشه. بنابراین برای سیالاتی مثل آب باید از آکومولاتورهای مخصوص آبی استفاده بشه. برای سفارش و اطلاع از قیمت آکومولاتور هیدرولیک مد نظرتون میتونید با کارشناسای ما در دلکو صنعت تماس بگیرید.

آکومولاتور هیدرولیک یکی از مهمترین تجهیزات در سیستم هیدرولیک است که به کمک آن می توان ضربه و نوسان را در سیستم کاهش داده و بیشترین بازدهی را به وجود آورد. استفاده از این تجهیز نیاز به کارشناسی داشته و با توجه به نوع سیستم باید انتخاب شود. معمولاً برای انتخاب این تجهیزات باید حجم مخزن و همچنین دبی پمپ در نظر گرفته شود. با توجه به افزایش حجم و همچنین توان موتور حجم آکومولاتور افزایش یافته و می تواند برای خروجی های دقیق تر در یک سیستم هیدرولیک به کار برده شود.

به این مقاله امتیاز دهید